Brakuje prawie 100 tysięcy kierowców !
Ostatnio pisaliśmy o brakach w kadrze kierowców na Holenderskich drogach, okazuje się jednak, że cała Europa cierpi na brak wykwalifikowanych kierowców. Przeciętny kierowca zawodowy zarabia średnio 5030 zł netto. Czy to zadawalająca wypłata w zamian za tak ciężką pracę ? Zdanie są podzielone ale znacząca ilość twierdzi jednak, że to zdecydowanie za mało.
Pracodawcy szukają różnych sposobów na zachęcenie pracownika do pracy w swojej firmie. Oferują umowę o pracę, nawet do 7000 zł na rękę, prywatną opiekę medyczną, laptopa i komórkę służbową, a nawet dodatkowe ubezpieczenie. Mimo tych udogodnień, aż 45% polskich firm transportowych ma ogromny problem ze znalezieniem pracownika. Pracodawca musi się nieźle postarać aby przekonać pracownika, że to właśnie u niego powinien pracować. Według badań, obecnie brakuje aż 100 tysięcy kierowców zawodowych. Jeśli sytuacja się nie zmieni, liczba ta może zwiększyć się nawet dwukrotnie. Prawie 100 % kierowców zawodowych, jest zatrudniona na umowę o pracę, a średnia ich zarobków wynosi o 1500 zł więcej od średniej polskiej pensji i tak jak wyżej pisaliśmy, jest to około 5032 zł netto. Jeszcze w zeszłym roku, takie wynagrodzenie wynosiło o 230 zł mniej. Wyniki badań nad zarobkami polskich kierowców mówią, że ponad 39 % kierowców zarabia ponad 6 tysięcy zł netto, za to młodzi i mało doświadczeni truckerzy zarabiają około 5 tysięcy zł na czysto.
Europa również cierpi z powodu braku kierowców.
W Wielkiej Brytanii, dzienny deficyt kierowców zawodowych z każdą chwilą jest coraz większy, obecnie brakuje nawet 50 kierowców ! Niemcy, Francja oraz Holandia o której już pisaliśmy, również mają ogromny problem jeśli chodzi o lojalnych pracowników. Z podobną sytuacją borykają się również przedsiębiorcy w Hiszpanii, ponieważ brakuje 13 tysięcy kierowców zawodowych! Nie jest to tak imponująca liczba jak w Polsce jednak uwagę powinno zwrócić to, że zarejestrowanych kierowców zawodowych jest aż 22 tysiące. Zaskakującym faktem jest to, że w większości są to osoby bezrobotne i nie zanosi się aby do tej pracy się wybrali. Z badań na 25 tysiącach polskich kierowców wynika, że średnia wieku truckerów wynosi ponad 40 lat. Niestety, ale młodych kierowców brakuje i póki co nie zanosi się żeby ich przybyło. Wiekowi kierowcy odchodzą na emeryturę i jest to jeden z największych problemów dla przedsiębiorstw. Dla porównania- średni wiek kierowców w Wielkiej Brytanii wynosi aż 55 lat ! W Szwecji, według sprawdzonych informacji, na chwilę obecną brakuje 3, 450 kierowców i jest to największy deficyt od lat, jeśli chodzi o ten kraj. Pracodawcy czekają na nowych pracowników z otwartymi rękoma ale zgodnie przyznają, że znalezienie lojalnego i odpowiedzialnego pracownika to trudne zadanie. Sam Szwedzki rynek pracy jest bardzo atrakcyjny i trudno stwierdzić skąd takie braki w kadrach pracowniczych. Często zdarza się, że jeśli już znajdzie się pracownik to niestety z bardzo słabym doświadczeniem lub wykształceniem, Wiadomym jest to, że każdemu zależy na odpowiedzialnym pracowniku, który bezpiecznie obejdzie się z przewozem.
Warto zmieniać przewoźnika
co mniej niż dwa lata ?
Z ostatnich badań wynika, że aż 76% polskich kierowców bardzo często zmienia swojego przewoźnika. Średnia wynosi tylko 2 lata ! Nie dzieje się tak bez powodu, ponieważ jak się okazuje, taki tryb pracy bardzo opłaca się kierowcom. Właściciele przedsiębiorstw transportowych nie są zadowoleni z takiego obrotu sprawy, ale niestety, oni sami do tego doprowadzili. Z jakiegoś powodu, o wiele lepiej opłacają pracowników, których staż w poprzedniej firmie nie wyniósł więcej niż wspomniane wcześniej 2 lata. To zachęca truckerów do wielokrotnych zmian bo jest to dla nich po prostu korzystne. Taka sytuacja wymusza wręcz na właścicielach zapewnienie lepszych warunków dla pracownika, aby zatrzymać go przy sobie. Umowa o pracę to już standard i nie robi to na kierowcach żadnego wrażenia, czego wynikiem jest małe przekupstwo ze strony pracodawców. Oczywiście słowo przekupstwo traktujmy z przymrużeniem oka, chodzi głównie o benefity poza finansowe jakie serwują nam właściciele przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa rywalizują między sobą, kto da więcej, kto lepiej, a wszystko po to, aby pokazać, że to właśnie oni są najlepszym wyborem dla szukających pracy. Mimo tego, że wypłaty kierowców są o wiele wyższe, niż pensje przeciętnego pracownika, właściciele firm zmuszeni są do zaproponowania swoim podwładnym jeszcze więcej by nie doprowadzić do deficytu w szeregach zatrudnionych.
Z ankiety wynika, że 46% kierowców, chętnie korzysta z bezpłatnych szkoleń oferowanych przez pracodawców. Około 18% truckerów pobiera akcesoria służbowe takie jak komórka do użytku prywatnego lup laptop. Okazuje się również, że ¼ przewoźników, zapewnia swoim podopiecznym dodatkowe ubezpieczenie i nieco mniej, ale wciąż licznie, rozdaje bony okolicznościowe. Coraz popularniejsze stają się również świadczenia socjalne, prywatna opieka medyczna oraz karty sportowe dla pracowników.
Czym się kierują kierowcy ?
Co skłania kierowców do podjęcia takich a nie innych decyzji ? Myślę, że odpowiedź jest dosyć prosta. Każdego truckera interesują przede wszystkim zarobki ale również uczciwość pracodawcy, zwłaszcza jeśli chodzi o terminowość wypłat. To, że pracownik jest wyraźnie zainteresowany to jeszcze za mało, trzeba zrobić więcej aby mieć pewność, że właśnie podjął ostateczną decyzję. Czas na kolejną zachętę w postaci benefitów pozapłacowych. Pamiętajmy, że kierowcy są coraz pewniejsi siebie, ponieważ dobrze znają sytuację na rynku i mogą sobie pozwolić na przebieranie w propozycjach. Jak się okazuje, jedynie 77% kierowców otrzymuje swoje pensje na czas, nie jest to najlepszy wynik, przez co truckerzy są bardzo ostrożni przy wyborze pracy. Kolejną sprawą na jaką zwracają uwagę kierowcy jest opinia o danej firmie. Portale takie jak facebook, instagram lub grupy branżowe to idealne miejsce na zasięgnięcie opinii na temat naszego przyszłego pracodawcy. Z takich stron dowiemy się o wypłacalności, wysokości stawek i atmosferze w poszczególnych firmach. Następne istotne kryterium to jakość floty jaką dysponuje przewoźnik. Kierowcy spędzają sporą część swojego życia w ciężarówce, nie powinno więc dziwić, że zależy im na komforcie pracy.
Mają wszystko oprócz czasu
Braki w kadrach i ciągły rozwój gospodarki, wymuszają lepsze warunki zatrudnienia w branży transportowej. Przewóz towarów, jest jednym z najważniejszych elementów gospodarki, więc obowiązkiem pracodawców jest zadbanie o bezpieczne i komfortowe funkcjonowanie tej gałęzi rynku pracy. Kierowcom w pracy towarzyszy ciągły stres oraz walka z czasem. Właśnie dlatego należy wciąż poszukiwać optymalnych rozwiązań planowania podróży – nowoczesne systemy nawigacyjne uwzględniają szereg czynników, które mają znacznie skrócić czas przejazdu i lepiej oszacować czas dotarcia do celu. Pamiętajmy, im lepsze warunki zapewnimy na danym miejscu pracy, tym bardziej wzrastać będzie zainteresowanie konkretnym zawodem. Kierowców brakuje i problem się pogłębia, tu więc ogromne pole do popisu mają pracodawcy. Pozostaje nam trzymać kciuki za godne warunki pracy dla naszych kierowców i owocnych współprac ☺
Sprawdź nasze szkolenia ADR
W DANWOJ oferujemy szeroki wachlarz szkoleń i kursów ADR w bardzo przystępnych cenach.
Skontaktu się z nami
Pomożemy dobrać odpowiednie szkolenie i odpowiemy na wszystkie pytania.
ul.Staszica 39, 64-600 Oborniki
+48 61 63 93 706 lub +48 721 260 636
kom: +48 663 164 338
biuro@danwoj.pl
Administratorem danych osobowych jest :
P.H.U. DANWOJ Wojciech Koralewski ul. Staszica 39, 64-600 Oborniki
Oświadczamy, iż dane Państwa firmy będą przetwarzane zgodnie z zawartą umową współpracy i tylko w określonym w tej umowie celu oraz z innymi przepisami prawa powszechnie obowiązującego, które chronią prawa osób, których dane dotyczą. Dane osobowe są przetwarzane na postawie art. 6 ust.1 lit. B ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016r., w celu wykonania umowy. Administrator nie udostępnia danych ani nie przekazuje danych do państwa trzeciego / organizacji międzynarodowej. Dane będą przechowywane do czasu wygaśnięcia roszczeń wynikających
z umowy. Osobie, której dane dotyczą przysługuje prawo dostępu do swoich danych, ich poprawiania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przeniesienia oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Dane nie podlegają profilowaniu i udostępnianiu podmiotom trzecim.