SIEDZĄCY TRYB PRACY I ODŻYWIANIE KIEROWCY

Charakterystyczny dla kierowcy zawodowego jest niestety siedzący tryb pracy. Zdecydowanie wykonując transport międzynarodowy, kierowca nie ma czasu na aktywność fizyczną ani na zdrowe odżywianie. Towarzyszy im za to stały stres i bóle kręgosłupa. Skutkami tego są przede wszystkim choroby zagrażające życiu, przykładowo: cukrzyca, nadciśnienie, niewydolność serca, zwyrodnienia kręgosłupa. 

SIEDZĄCY TRYB PRACY

Zdecydowanie dla utrzymania swojego zdrowia,  codziennie na aktywność fizyczną powinniśmy przeznaczać minimum 30 minut. Kierowca nie ma wyboru, swoją pracę musi wykonywać na siedząco. Dodatkowo jeśli siedzimy w sposób nieodpowiedni, czyli zgarbiona postawa ciała i pochylenie w przód to z pewnością przeciążamy swój kręgosłup. Ważne jest aby mądrze wykorzystać swoje przerwy z korzyściami dla swojego zdrowia.  Powinniśmy się skupiać także na utrzymaniu prawidłowej postawy ciała, a mianowicie utrzymywać wyprostowaną pozycję, jeśli siedzimy powinniśmy plecy starannie podpierać. Podczas przerw w pracy warto poświęcić chociaż chwilę na małą aktywność fizyczną. 

Skrzywienie kręgosłupa – przykładowo możemy wskazać tu skoliozę, czyli skrzywienie w płaszczyźnie czołowej, strzałkowej i poziomej. Zamiast naturalnego kształtu, kręgosłup ma formę litery „S”.  Przyczyną może być brak aktywności fizycznej oraz nieprawidłowa postawa ciała podczas siedzenia. Wygięcie kręgosłupa zdecydowanie zaburza naszą równowagę. U pacjentów ze skoliozą można zaobserwować m.in. : wystające łopatki, nierówną wysokość ramion i bioder, wystający garb z jeden strony pleców który powstaje na skutek wypchnięcia przez kręgi żeber.  Leczenie skoliozy jest długotrwałe i uciążliwe. 

Zwyrodnienie kręgosłupa jest przewlekłe i postępujące. Polega na przedwczesnym zużyciu i zwyrodnieniu tkanek, które tworzą połączenia kręgów. Możemy wyróżnić zwyrodnienia kręgosłupa tj.: szyjnego, piersiowego, lędźwiowego. Zmian zwyrodnieniowych niestety nie można cofnąć ani zahamować. W tym przypadku niezwykle ważna jest rehabilitacja ruchowa. Podstawowym objawem zwyrodnienia kręgosłupa jest przede wszystkim ból. Przyczyny to m.in.: brak aktywności fizycznej, długotrwałe nienaturalne pozycje ciała, nadwaga i otyłość, wcześniejsze urazy, choroby autoimmunologiczne, wady postawy, przeciążenia spowodowane np. nadmierną pracą fizyczną. Zwyrodnienia dolnego odcinka kręgosłupa są częstym powikłaniem przy siedzącym trybie pracy. Powodem jest duży nacisk na kręgosłup, który powstaje przy niewłaściwej pozycji siedzącej.

SPOSÓB ODŻYWIANIA

Posiłki kierowcy charakteryzują się szybkim czasem ich sporządzania a mianowicie są to najczęściej gotowe dania, zupki i przetworzone produkty. Warto zwrócić uwagę na produkty które wspomagają utrzymywanie koncentracji co dla kierowcy jest niezwykle ważne, duża ilość kofeiny nie jest żadnym rozwiązaniem, lepiej sięgnąć po węglowodany złożone i dołączyć je do naszej diety. Posiłki kierowcy charakteryzują się także niską zawartością warzyw i owoców. Natomiast przeciwnie jest z zawartością tłuszczu, soli i cukru. Szybkie posiłki w czasie pauzy cechują się właśnie takimi składnikami. W ogólnodostępnej i znanej wszystkim piramidzie żywieniowej, nie bez przyczyny za najważniejszy składnik diety zostały uznane warzywa i owoce. Dla zdrowego trybu życia rekomenduje się spożycie 4-5 posiłków w regularnych odstępach czasu. Niestety zdarza się że kierowcy nie przestrzegają spożywania regularnych posiłków a w zamian spożywają przykładowo dwa duże posiłki.

Czy kierowca zawodowy może się zdrowo odżywiać? Oczywiście że tak. Czy więcej czasu zajmie zamówienie  czegoś „na szybko” czy pokrojenie warzyw na przekąskę? Czy sporządzenie na śniadanie przykładowo jogurtu z płatkami i nasionami lub kanapki zajmie nam więcej czasu jak zamówienie hot doga? Kierowca też może zdrowo się odżywiać i może nie mieć z tym żadnego trudu. 

Kilka zasad dla zdrowego trybu życia:

  1. Obowiązkowe jedzenie śniadania, które daje nam energię,
  2. Jedzenie 5 posiłków dziennie w miarę możliwości stałych odstępach czasowych,
  3. Unikanie przetworzonej żywności,
  4. Dieta bogata w warzywa i owoce (należy jednak pamiętać że owoce należy spożyć w pierwszej połowie dnia, gdyż zawierają dużą ilość cukrów),
  5. Krótkie spacery i aktywność w czasie pauzy,
  6. Picie wody zamiast gazowanych i słodkich napojów,
  7. Przygotowanie sobie pojemników do żywności, 
  8. Sporządzanie wcześniej posiłków na cały dzień,
  9. Unikanie jedzenia typu fast food. 

Sprawdź nasze szkolenia ADR

W DANWOJ oferujemy szeroki wachlarz szkoleń i kursów ADR w bardzo przystępnych cenach.

Skontaktu się z nami

Pomożemy dobrać odpowiednie szkolenie i odpowiemy na wszystkie pytania.

ul.Staszica 39, 64-600 Oborniki

+48 61 63 93 706 lub +48 721 260 636

kom: +48 663 164 338

biuro@danwoj.pl

Administratorem danych osobowych jest :
P.H.U.  DANWOJ Wojciech Koralewski ul. Staszica 39, 64-600 Oborniki

Oświadczamy, iż dane Państwa firmy będą przetwarzane zgodnie z zawartą umową współpracy i tylko w określonym w tej umowie celu oraz z innymi przepisami prawa powszechnie obowiązującego, które chronią prawa osób, których dane dotyczą. Dane osobowe są przetwarzane na postawie art. 6 ust.1 lit. B ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016r., w celu wykonania umowy. Administrator nie udostępnia danych ani nie przekazuje danych do państwa trzeciego / organizacji międzynarodowej. Dane będą przechowywane do czasu wygaśnięcia roszczeń wynikających 
z umowy. Osobie, której dane dotyczą przysługuje prawo dostępu do swoich danych, ich poprawiania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przeniesienia oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego. Dane nie podlegają profilowaniu i udostępnianiu podmiotom trzecim.

Napisz do nas

RODO:

12 + 6 =